audio compressor & Standaard instellingen-layout-test

Basisuitleg
Werking
Volumeprocessor

audio compressor
&
Standaard
instellingen

Deel 1

Het gebruik van een compressor kan indien je nog niet over voldoende ervaring beschikt een beetje overweldigend overkomen. Ook het feit dat diverse modellen vaak niet over standaardfuncties en instelmogelijkheden beschikken kan voor wat verwarring zorgen. Desondanks, met wat basisuitleg is het mogelijk om je weg weten te vinden. Dit artikel gaat daarover, dus laten we maar snel beginnen.

Geluidssignaal

Bij inzet van de audio compressor moet je ergens starten. De volgende basisregel helpt je om voor een goede aansluiting te zorgen. Om te beginnen is het namelijk van belang dat het geluidssignaal dat je wilt bewerken rond een bepaalde dB waarde zit. De dB waarde ook wel decibel genoemd is een norm om aan te gegeven hoe hoog het volume van geluid is. Om er nu voor te zorgen dat je over een net geluidssignaal beschikt dien je bij de input-regeling(en) van je compressor te kijken. Een handig hulpmiddel daarbij is de indicator. Vaak zal dit in de vorm van een LED-bar/display zijn of als klassieke VU-meter.

De indicator geeft in dit geval het aantal dB weer van het inkomend signaal. En dat is een belangrijk gegeven omdat we hier aan het begin van de keten aanwezig zijn. Is je materiaal, in dit geval geluid, slecht van kwaliteit, dan zal het verdere proces ook niet het resultaat opleveren waar je op doelt. Dus de volgende stap is eigenlijk simpel en dat is zorgen dat je over een werkbaar signaal beschikt. Omdat voor mekaar te krijgen dien je eerst uit te zoeken welke instelling(en) de input dus beïnvloedt op je compressor.

Als je die eenmaal hebt gevonden zorg er dan voor dat er een waarde wordt weergegeven van rond de 0 dB. Heb je dat voor mekaar gekregen, je hebt dan alvast een stap in de goede richting neergezet.

Waarom een audio compressor

De compressor zal je inzetten om lastige pieken te onderdrukken. Zorg er daarom voor dat je alleen de storende pieken behandelt en zodanig dat deze van een compressie worden voorzien dat ergens tussen de drie en zes decibel ligt. Dat je in dit geval alleen bepaalde pieken de bewerking laat ondergaan moet je uiteraard regelen door een instelling. Daarvoor gebruiken we de threshold functie op je compressor. Daarover straks meer.Hoeveel compressie toepassen

Ratios

Bij gebruikmaking van ratio heb je de keuze uit diverse trappen. Je kunt beginnen bij subtiel maar het kan ook oplopen tot limiter-achtige waarden. Een limiter zorgt ervoor dat het niveau van het geluid niet boven een bepaald zelf gekozen waarde uitkomt.

Om nu een start te geven aan een uitganspositie waarbij een subtiele toepassing nodig is, kun je een compressie toevoegen aan het signaal met een ratio van 2:1. De ratio is een instelling waarmee je regelt hoeveel compressie je bronsignaal ondergaat.

In ons geval bij hebben we een verhouding van 2:1. Het eerst cijfer geeft aan dat de input met 2dB wordt verhoogd ten opzichte van de grenswaarde. De grenswaarde stel je in middels de threshold.

Het tweede cijfer, de 1, die geeft aan dat de verhoging van 2dB slechts 1 dB aan output geeft. Het resultaat is dus dat je over een signaal de beschikking krijgt die zachter klinkt dan ervoor.Hou je het op een normale compressie bewerking, dan kun je een ratio van 4:1 instellen.

Dien je over meer dan een duidelijke compressie te beschikken, dan kun je denken aan een ratio van 6:1.

En wil je een limiter-functie toevoegen aan het signaal dan is een ratio van 10:1 de oplossing.

Hard-knee of soft-knee

Bij het bewerken van je geluidssignaal met je compressor heb je eigenlijk de optie dat je kunt kiezen voor behoud van het muzikale karakter van het geluid. Het is ook mogelijk dat je juist iets extra’s wilt toevoegen aan het signaal. In die zin, dat er een soort effect ontstaat.

Dit laatste zou bijvoorbeeld het geval zijn indien je te maken hebt met percussieve-klanken. Ga je voor dit dan kun je de hard-knee instelling gebruiken als je volumeproccesor dat ondersteunt. Wil je echter gaan voor een muzikale bewerking dat de compressor dient af te geven, dan dien je hier voor een soft-knee instelling te kiezen.

De knee-instellingen zorgen ervoor hoe snel de compressie op het geluidssignaal wordt afgevuurd.

Bij hard-knee ondergaat het geluidssignaal direct de volle compressie.

Kies je voor soft-knee dan zal de compressie mondjesmaat wordt toegepast. In een soort stijgende lijn dus.

Afhankelijk waar je de compressor voor inzet, dien je dus verschillende instellingen te hanteren. Wanneer je bijvoorbeeld een muziekstuk hebt waarin ook vocalen voorkomen in samenhang met de basgitaar, dan dien je voorzichtig te zijn met de attack en release instellingen.

Attack heeft betrekking op de tijd dat het signaal boven de threshold uitkomt en dat de compressie echt zijn werk gaat doen. De release instelling zorgt ervoor hoe lang het moet duren voordat de compressor weer met het standaard geluidsniveau te maken krijgt.

Bij deze signalen is het namelijk van zeer groot belang dat de dynamiek aanwezig blijft. Indien je nu handmatig de attack en release gaat instellen dan, loop je de kans dat je de dynamiek hier kwijtraakt. In dit geval is het dan handiger te kiezen voor een automatische attack/release instelling.

Heeft je compressor niet de beschikking over een soft-knee instelling, een handmatige houvast is ook mogelijk. In het algemeen gebruikt men daarvoor een attack-waarde tussen de 10 tot 40 millisec. En voor de release een instelling van rond de 500 millisec.

Daling volumeniveau

Make up gain

Door compressie zal je signaal in volumeniveau dalen. Om dit goed te maken hebben compressors de beschikking over een output-instelling ook wel de make-up gain genoemd. Nu dien je deze instelling niet tijdens de instellingen van de voorgaande besproken parameters te gebruiken. Wanneer je alle besproken voorgaande instellingen hebt gedaan en je bent tevreden met het resultaat dan dien je pas de hulp in te roepen van de make-up gain. In dat geval dien je er weer voor te zorgen dat het volumeniveau op 0 dB terugkomt. Wat je hiermee bereikt is, dat je signaal weer op het niveau van je oorspronkelijk signaal komt. Dat klinkt gek maar er is meer aan de hand.

Het grote verschil nu is, dat het geluidssignaal is ontdaan van de lastige pieken die de dynamiek nadelig beïnvloeden. Gevolg, je mix klinkt nu een stuk lekkerder vergeleken met voorheen.Los van alles, er geldt een belangrijke regel in de muziekwereld. Die is, vertrouw niet altijd op de instellingen. Boven alles gaat je gehoor voor.

Indien je gehoor zegt dat het geheel muzikaal goed klinkt na een bepaalde instelling dat eigenlijk niet aan een regel voldoet doet, dan is het gewoon goed, klaar.

Zang en basgitaar

Zoals eerder aangegeven bezitten zang en basgitaar over veel dynamiek. Het is dan ook vaak nodig dat je bij deze geluidssignalen een tikkeltje meer compressie dient toe te voegen dan hetgeen normaal is.

Indien je in deze situatie gebruikt maakt van een compressor die is gebaseerd op de transistortechniek, dan komt er meer bij kijken.

Je loopt namelijk de kans dat indien je met dit apparaat meer dan normaal van de standaardinstellingen afwijkt, je een ander effect krijgt. Je krijgt namelijk te maken met zuchten en pompen als bijeffecten.

In dit geval kun je dan liever gebruik maken van een buizencompressor. Een buizencompressor kan namelijk extreme instellingen zodanig vertalen dat je geluidssignaal muzikaal bruikbaar blijft.

Daarbij zullen de bijeffecten van pompen en zuchten bijna niet aanwezig zijn. Naast deze ideale eigenschap geeft een buizencompressor een warmer en steviger geluid.

En dat is wat je nodig hebt vooral als het om zang gaat.

Het pompen ontstaat doordat je aan de slag gaat met een snelle release. Een te langzame release is de boosdoener voor het zuchten.

Conclusie audio compressor

Ons verhaal over de compressor is nog lange niet ten einde. Zie ook onze overige artikelen in deze serie.

Los daarvan, zie dit als een soort handreiking.

Wellicht dat je andere ervaringen hebt of dat je iets anders te zeggen hebt. Voel je vrij met het geven van commentaar over de audio compressor hieronder.

Lees verder over de audio compressor

Leave a Comment