img1-2592x1800

DSP-kracht en je multi-effectapparaat

Bij effect-apparaten heb je ook de categorie multi-FX-apparaten. Wanneer er sprake is van een multi-FX-apparaat dan wil dat zeggen dat er meerdere typen effecten in het apparaat aanwezig zijn.

 Dsp

Dit kan een voordeel zijn maar het kan ook een nadeel zijn. In die zin, als je besluit gebruik te maken van meerdere effecten tegelijk dan dien je te kijken hoe het is gesteld met de kwaliteit van de simulatie.

De DSP moet in dit soort gevallen namelijk de processorkracht verdelen over de meerdere effecten.

Soms zijn FX-apparaten met meerdere DSP’s uitgerust. In dat geval is dat dus des te beter maar je zult het eventueel ook wel terugzien in de prijs.

 DSP

Verdeling DSP processorkracht

Vaak wordt er een verdeling gemaakt qua processorkracht waar het dan speciaal gaat om de kwaliteit van de galm te behouden.

In dat geval wordt er dan een DSP volledig aan de galm toegewezen.

De andere DSP neemt dan de taken over om de overige effecten te produceren.

Stereo-effecten

Een ander punt waar je op dient te letten is dat je wel of geen beschikking wilt hebben over een FX-apparaat dat echt stereo-effecten produceert of een FX-apparaat dat er een soort simulatie van maakt.

Het nadeel van deze simulatie stereo-effecten is, dat wat je op deze manier hebt gecreëerd algauw verdwijnt als je de opname in mono ten uitvoer gaat brengen.

Houd hiermee dus rekening en kijk dus of het apparaat true- of pseudo stereo is.

Algoritmes

Let ook op het feit wat betreft de diverse algoritmes die er aanwezig zijn.

Je dient namelijk te kijken of er echt diverse soorten algoritmes aanwezig zijn, dus die echt duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Of zijn het juist algoritmes die veel op elkaar lijken.

Dit kun je testen door bijvoorbeeld twee effecten van hetzelfde type te combineren waarna je beide van dezelfde waarden voorziet.

Kijk of er dan duidelijk een verschil qua effect aanwezig is of juist niet. Is er duidelijk verschil, dan heb je waarschijnlijk een degelijk apparaat in het vizier.

Sampling-techniek

Een ander onderscheidt wat je dient te maken bij de manier hoe de algoritmes de omgeving simuleren, is te kijken of deze gebruik maken van de rekenkracht van een DSP of dat er juist gebruik wordt gemaakt van sampling-techniek.

Bij sampling-techniek wordt er een bepaalde ruimte gesimuleerd door er een sample van te nemen.

Deze techniek wordt ook wel convolution-techniek genoemd.

Plug-ins

Een andere optie is, dat je gebruik maakt van effecten in plug-in vorm.

Het voordeel daarvan is, dat je niet zit met hardware wat weer ruimte bespaart.

De kwaliteit varieert van matig tot zeer goed en het gebruik is op zodanige manier dat je zo’n plug-in hangt in je favoriete audio programma, ook wel host genoemd. Denk maar aan een DAW als Steinberg Cubase of Pro-Tools.

Een minpunt is, dat het gebruik van deze plug-ins in sterke mate afhankelijk is van de kracht van je computer.

Soms wordt dat opgelost door dat de plug-in met een eigen DSP–board wordt geleverd.

Conclusie

Bij de aanschaf van een effecten-apparaat speelt de DSP-kracht en verdeling een grote rol.

Ben je op zoek naar degelijk kwaliteit, dan dien je ook hier weer gehoormatige te gaan testen.

Kom je er niet uit, dan kun je altijd nog een beroep doen sampling-techniek of op plug-ins die gebruik maken van de kracht van je computer of gewoon een eigen DSP-board.