Marketing van je muziekproduct

Wanneer het eindelijk zover is dat jij je muziekproductie op de markt kunt brengen staan je diverse mogelijkheden ter beschikking om je product uiteindelijk bij de consument aan de man te brengen.

Je kunt dan denken aan de mogelijkheid door gebruik te maken van een platenmaatschappij. Of dat je wordt opgemerkt door een A&R manager, wat staat voor Artist and Repertoire Manager. Ook is het mogelijk dat je bij een platenlabel terecht kunt komen. En in het uiterste geval kun je het geheel gewoon ook in eigen beheer doen.

Platenmaatschappij

Wanneer je gebruik maakt van een platenmaatschappij dien je er rekening mee te houden dat dit vaak zeer machtige partijen zijn. Denk maar aan Virgin of Sony. Vanwege de macht die deze partijen hebben dien je vaak goed te kijken naar het contract dat je wordt aangeboden.

Probeer altijd het geheel vanuit jouw kant zakelijk te bekijken en wees geen ja-knikker. Ondanks het feit en dan met name indien je in de beginfase van je popcarrière zit dien je toch je zakelijke hersencellen even op te starten en te denken aan je toekomst.

A&R manager

De A&R manager van tegenwoordig is eigenlijk niet meer de manager zoals daar de bedoeling van was. Bij de A&R Manager gaat het er voornamelijk om dat deze op zoek gaat naar talent en deze binnenhaalt en dan zodanig dat de kans op een commercieel succes groot is.

Tegenwoordig wordt de A&R manager overspoeld door allerlei demo-cd’s. Al deze demo’s koppelen aan een contract is ook niet zo gedaan. Daarbij dient de A&R manager zich ook te houden aan orders van bovenaf. Houd hiermee dus rekening wanneer je van plan bent je bandje of cd’tje op te sturen naar de A&R Manager.

Platenlabel

Je kunt ook gebruik maken van een onafhankelijk platenlabel. De onafhankelijke platenlabels worden ook wel independants genoemd.
Met de platenlabels is het erg verschillend. Sommige zijn zeer professioneel en hebben grote bekendheid, anderen weer niet.

Let hier dus op wanneer je besluit in zee te gaan met een bepaald platenlabel. Uiteindelijk kun jij ook een bepaald platenlabel doen doorbreken indien jezelf aankomt zetten met de juiste muziek op de juiste tijd.

Eigen beheer

In eigen beheer je muziek uitbrengen is ook een optie. Met het huidige aanbod aan apparatuur dat in principe al met een bescheiden budget is aan te schaffen staan de wegen aan alle kanten open voor jou als muzikant. Ook dien je daarbij niet te vergeten een eigen distributienetwerk dat je kunt opzetten voor je product.

Een mogelijkheid is dat je bijvoorbeeld je product in eigen beheer uitbrengt maar daarbij gebruik maakt van een platenmaatschappij die dan het gedeelte van de marketing en merchandise activiteiten voor zijn rekening neemt. Het voordeel hiervan is dat je dan een groter deel van de winst naar je toe kunt trekken.

Aan de andere kant zijn platenmaatschappijen niet zo happig op deze constructie tenzij ze er zeker van zijn dat het product waar zij de marketingactiviteiten voor gaan doen ook daadwekelijk voor succes gaat zorgen.

Voordeel eigen beheer

Het voordeel van een in eigen beheer genomen productie is dat jij precies jouw eigen invloed op het productieproces hebt kunnen uitvoeren en dus geen inmenging aanwezig is van een derde.

Natuurlijk, indien sprake is van een groep kan er wat tegenstribbeling over bepaalde punten aanwezig zijn. Maar een ding is gemeen en dat is dat de sound een gezamenlijk product is en zo zal het resultaat ook klinken zonder inmenging van iemand die meer uit is op de centen.

CD-productie

Wanneer je eenmaal je met je CD-productie begint dan dien je naast kosten voor het laten branden van de cd’s ook rekening te houden met de kosten voor je ontwerp van je hoesje en het tekstboekje en dan met name het artwork. Een grafische designer kan soms best hoog uitvallen qua kosten.

Natuurlijk heb je hier allemaal niet mee te maken indien je de cd in eigen beheer maakt. Een ander voordeel van het in eigen beheer uitbrengen van je CD is, dat je niet lid hoeft te zijn van BUMA- Stemra en daarmee bespaar jij je weer wat kosten. Wel dien je toch ervoor te zorgen dat jij je auteursrechten wel registreert. Hiermee verzeker je de toekomst van je product. Het registeren kun je doen bij de STEMRA.

Verkoop

Komt het erop aan dat je uiteindelijk daadwerkelijk opbrengst moet gaan genereren met je cd’s dan kun je als eerst je product proberen te verkopen aan bekenden indien je nog niet echt bekend bent.
Vaak zullen deze het product afnemen op basis van sociale band.

Ook kun je denken aan netwerken als bijvoorbeeld je plaatselijke sportvereniging of ergens waar je vrijwilligerswerk doet. Ben je professioneel bezig dan is zo’n stap voor de eerste keer te overwegen. Maar wanneer dit je tweede of derde run is, dan dien je er wel over te gaan nadenken dat jij je verkoopnetwerk op een professionelere manier moet gaan aanpakken.

Dit gedeelte, de grotere markt gaan bedwingen zal stukken moelijker zijn. Probeer daarom voor elkaar te krijgen dat bijvoorbeeld tijdschriften een recensie over je willen schrijven. Probeer ook lokale kranten te benaderen en zorg ook ervoor dat je voet binnenkrijgt bij radiostations.

Zorg er ook voor dat je beschikt over flyers of postermateriaal. Een eventueel pakkend verhaal van hoe het allemaal is ontstaan doet ook goed. Zorg er ook voor dat je een foto van jezelf of met je band aanlevert.

Probeer ook ervoor te zorgen dat je ergens gratis een concert geeft. Of dat je in de picture komt door met een bekend persoon op te treden of iemand die in de politiek een grote rol speelt. Het gaat erom dat je probeert een beetje mee te profiteren van de bekendheid van een ander.

Verkoop en platenlabel

Je kunt ook gebruik maken van een platenlabel. Het voordeel van een platenlabel is dat je daar dan geen contract hebt lopen. Het enige waar je hun voor gebruikt is je product via hun distributienetwerk aan de man probeert te brengen.

Uiteraard dient je muziekstijl in overstemming te zijn met wat hun aanbieden en dan zowel nationaal als internationaal. Belangrijk hierbij is wel dat je goed je contracten en de kleine letters leest. Hierbij is van belang dat jij altijd je rechten over je productie in eigen hand houd. Hetzelfde geldt voor het traject distributie. Jouw product, jij de baas!

Een prachtige muziekproductie als muzikant neerzetten is een kant van het verhaal. Dit ook commercieel tot een succes maken is een ander kant van het verhaal. Als muzikant zijnde dien je niet alleen een muzikaal wonder te zijn, je dient ook goede commerciële inzicht te hebben wil je die top bereiken.

Leave a Comment