
Microfoontypen
Bij het opnemen van geluidsbronnen zal je niet om de microfoon heen kunnen.
Twee veelgebruikte microfoontypen zijn dynamische microfoons en condensatormicrofoons.
De dynamische microfoon
Een dynamische microfoon heeft twee belangrijke onderdelen. Dat zijn het membraan en de spreekspoel.
Deze twee onderdelen zijn onderling met elkaar verbonden.
Als er geluidstrillingen ontstaan, dan wordt het membraan en daarmee de spreekspoel in beweging gebracht.
Om de combinatie membraan/spreekspoel zit er een magnetische omhulsel.
Doordat de spreekspoel beweegt binnen dit magnetische omhulsel, ontstaat er een elektrische stroom.
Het ontstaan van deze elektrische stroom wordt ook wel magnetische inductie genoemd.
Omdat de beweging van de spreekspoel niet zo flexibel is, heeft dit invloed op de weergave van hoge en lage frequenties.
Dynamische microfoons hebben een frequentiebereik vanaf 50 HZ tot ongeveer 15 kHz.
Een eigenschap van dynamische microfoons is dan ook dat het bepaalde frequentiegebieden van het inkomende signaal lichtelijk zal versterken dan wel verzwakken.
Om het probleem van traagheid op te lossen hebben technici een oplossing gevonden door gebruik te maken van andere magnetische legeringen, zoals neodymium.
Het voordeel van neodymium is, dat het een sterker magnetisch veld oplevert waardoor het mogelijk is de spreekspoel lichter en kleiner te fabriceren.
In de praktijk leidt dit tot een betere weergave van de hogere frequenties, een verhoogde gevoeligheid en een lagere vervorming.
De dynamische microfoon
Aansluiting
Het aansluitpunt bij een dynamische microfoon kan bestaan uit een ingesoldeerd 2-aderig snoer met een monojack-plug.
Een ander aansluitpunt aanwezig bij een dynamische microfoon is een 3-polige connector of wel een XLR-plug.
Het voordeel hiervan is, dat je gebalanceerde kabels kunt gebruiken. Voor kwaliteitsopnamen is het dan ook beter te kiezen voor deze laatste uitvoering.
Een pluspunt van een dynamische microfoon is, dat deze hoge geluidsdrukken aan kan. Dat maakt het tot de ideale kandidaat voor het opnemen van bijvoorbeeld drums of gitaren.
De condensatormicrofoon
De constructie van een condensatormicrofoon bestaat uit een flexibel membraan en een stevige metalen plaat, genoemd de backplate.
Deze beide onderdelen staan onder een constante polarisatiespanning.
De backplate is geperforeerd om de geluidstrillingen door te laten en is op enige afstand gemonteerd ten opzichte van het membraan.
Sommige backplates hebben nog extra uitsparingen om natuurlijke resonanties en fluctuaties van het membraan te dempen.
Het membraan bestaat uit een ultradun metalen folie. Soms is dat een plastic plaatje met een zeer dun goudlaagje erop.
De taak van het membraan is te reageren op luchtdruk die wordt veroorzaakt door een klankbron.
De bewegingen van het membraan zorgen voor nodige spanningsverschillen in de condensator. Dat noemt men ook wel transductie.
De dan ontstane elektrische stroompjes zorgen er weer voor dat de geluidsbron zo exact mogelijk wordt weergegeven.
Omdat het gewicht van het membraan zeer laag is, zorgt dat voor een betere en exactere opname van de geluidsbron.
Dit in tegenstelling tot de dynamische microfoon die gebruikt maakt van een bewegend stemspoel.
Phantom power
Wat van zeer groot belang is voor het functioneren van een condensatormicrofoon is, dat er een constante polarisatiespanning aanwezig dient te zijn voor het membraan.
Daarom heeft een condensatormicrofoon hulp nodig van externe spanning.
Deze externe spanning wordt Phantom Power genoemd en wordt toegediend middels gebalanceerde draden.
Een ander gebruikte term hiervoor is Spook-Voeding .
De benaming voor Phantom Power is zo gekozen omdat het op deze manier toedienen van de spanning voorkomt dat de inkomende signalen geen last krijgen van interventies van elektrische stroom.
Standaard bedraagt de voeding 48v en wordt het toegediend middels microfoonversterkers of mengtafels.
Lagere voltages tot 9v kunnen ook nog worden toegepast maar praktisch werkt dit niet goed.
Een probleem bij condensatormicrofoons is, dat er bij liveoptredens problemen kunnen ontstaan met de voeding.
Een oplossing is dan gebruik proberen te maken van actieve DI-boxen of dynamische microfoons.
Transformerless
In het verleden werd er voor de Fantoom-spanning ook wel gebruikt gemaakt van transformatoren.
Een nadeel daarvan was het gewicht en prijs van deze microfoons. Een voordeel scheen te zijn dat deze manier van constructie extra klankkarakteristiek met zich meebracht.
Om toch te voldoen aan de vraag vanwege deze positieve eigenschap maakt men hedendaags gebruik van elektronische circuits.
De elektronische circuits leveren de benodigde spanning zonder aanwezigheid van de negatieve eigenschappen van de traditionele transformatorconstructie.
Deze techniek staat ook wel bekend als TLM wat staat voor transformerless.
Constructies
Condensatormicrofoons kunnen een hoge geluidsdruk verwerken. Desondanks om vervorming tegen te gaan zijn sommige modellen uitgevoerd met een verzwakkingsfilter zodat de interne componenten worden beschermd.
Om ongewenste trillingen te voorkomen bij bijvoorbeeld opnames van drums of op rumoerige plekken kan er beter een keus worden gemaakt voor een condensatormicrofoon met een spinconstructie eromheen.
Bij sommige modellen is deze constructie intern verwerkt.
Condensatormicrofoons worden vanwege de natuurgetrouwe weergave, hoge gevoeligheid en een perfecte signaal/ruisverhouding vaak gebruikt in de studio.
Omgaan met microfoons
Met je microfoon dien je voorzichtig om te gaan.
Dynamische microfoons kunnen goed tegen een stootje. Het gebruik ervan komt dan ook goed tot zijn recht als je live op het podium bezig bent.
De condensatormicrofoon is een delicaat instrument die je met grote voorzichtigheid dient te gebruiken.
Bewaar je microfoons altijd in een koffer zodat deze droog en stofvrij blijven.
Een vocht vretend zakje in je koffer is altijd zeer handig. Let op met kabels in de studio waarover heen wordt gestapt. Eventueel afdekken met gaffa-tape bespaart je heel wat ellende.
Zorg voor een degelijk stabiel statief en probeer de kabel langs de buis te loodsen. Plaats de poten zodanig dat deze niet in de weg gaan staan.
Als je de microfoon niet gebruikt tijdens een opname of live gebruik, plaats er dan een winddichte stofkap op. Let op dat deze niet uitgedroogd of zelf stoffig is.
Om tijdens het zingen de microfoon vrij te waren van vocht en om plotselinge hoge drukken door bepaalde klanken te voorkomen is het handig om een plopscherm te gebruiken.
Blaas nooit in je microfoon (dit veroorzaakt vocht) of ga er niet op tikken (veroorzaakt plotselinge luchtdruk). Het beste is om op een afstand van ongeveer 20cm te klikken met je vingers of het rooster zacht aan te schrapen.
Het is beter een microfoon niet te gebruiken als er gerookt wordt. De schadelijke stoffen van rook kunnen namelijk het membraan aantasten waardoor het registratie-vermogen zal afnemen.
Houd er rekening mee dat verschil in temperatuur een nadelig effect heeft op de werking van het membraan.
Als je van een koude naar een warme omgeving gaat of omgekeerd gun de microfoon wat opwarmtijd zodat het membraan zich kan herstellen.
Als het mogelijk is laat de microfoon ongeveer een uur a-klimatiseren.
Conclusie
Microfoons kun je in diverse situaties gebruiken. Ben je veel bezig met live muziek dan kun je als eerst kijken naar de dynamische microfoon.
Zit je meer in de studio, dan is de condensatormicrofoon in eerste instantie de oplossing.
In beide gevallen is een goede zorg voor de microfoon de basis voor succesvol gebruik.