img1-2592x1800

Opnemen van de akoestische gitaar

Bij de opname van een akoestische gitaar zal de uiteindelijke sound die je binnenhaalt in grote mate afhangen van een aantal factoren.

 Factoren

Deze factoren zijn onder andere: soort microfoon, de manier hoe je deze plaatst, de manier hoe je speelt en uiteraard het soort gitaar dat je gebruikt.

Daarnaast kan de toonregeling ook in belangrijke mate bijdragen aan het geluid dat je uiteindelijk creëert en dan met name als er nog andere instrumenten in het spel voorkomen.

 Factoren

Keuze akoestische gitaren

Wanneer je een akoestische gitaar gaat kiezen dan heb je de keuze om te kiezen voor een exemplaar met stalen snaren, deze vallen onder het genre western en folk.

Dan heb je de exemplaren met nylonsnaren, deze vallen onder het genre klassiek en flamenco.

Ga je voor een solo-sound, dan is de keuze voor een klassieke gitaar met nylonsnaren een goede optie.

Wil je als inzet een begeleidingsinstrument, dan is de optie te kiezen voor een folkgitaar vanwege de stalen snaren.

Microfoon en gitaar

De positie van je microfoon zal in belangrijke mate bijdragen aan de klank die je wilt binnenhalen.

Meestal is een afstand van 20 tot 50 cm voldoende voor de plaatsing van de microfoon.

Waar je wel voor zorg dient te dragen is dat er geen interventie van jezelf tussenkomt.

Wil je niet dat in deze situatie er ruimtelijke invloeden worden meegenomen dan dien je te kiezen voor een cardioide microfoon.

Om van negatieve invloeden af te zijn zoals ademhaling kun je het beste de microfoon naar beneden richten. Hierdoor komt het membraan niet in contact met ongewenste invloeden.

In dat geval ligt de onderkant van de microfoon naar boven gericht waardoor het registeren van de ademhaling onderdrukt wordt.

In deze situatie kun je de microfoon dan richten op het gedeelte waar de overgang plaatsvindt van hals naar de klankkast.

Soepel Gitaarspel

Ook van belang bij de opname is, dat je als gitaarspeler bij het wisselen van akkoorden er rekening mee moet houden dat dit soepel dient te verlopen.

Gebeurt dit niet dat zal het gevolg hiervan zijn dat er pieken in het signaal kunnen voorkomen.

Deze pieken bevatten frequenties die zeer hoog van aard zijn en wat dus ten koste gaat van de kwaliteit van het opgenomen signaal.

Voeg je bij zo’n gitaarsignaal in de mix ook nog galm toe, dan zal je dit zeer duidelijk waarnemen.

Een oplossing om dit “overgangsgeluid” te voorkomen is gebruik te maken van bijvoorbeeld grafietpoeder.

Klankkast en microfoon

Probeer de microfoon niet pal voor de klankkast te plaatsen. Je loopt dan het risico dat de frequenties in het lage gebeid oververtegenwoordigd zullen zijn.

Het gevolg hiervan is dat het gitaargeluid doosachtig overkomt. Ook loop je tegen het feit aan dat indien de microfoon te dicht in de buurt van de klankkast wordt gepositioneerd je last kunt gaan krijgen van feedback of wel rondzingen.

Er vindt hier een versterking van het geluid plaats maar dan op zo’n manier dat dit ongecontroleerd is en vandaar dat er dus de feedback ontstaat.

Wil je de aanslag meer accentueren, dan dien je te denken aan een microfoonplaatsing richting overgang van kam naar kast.

Tevens is het ook zo dat hoe verder je op de klankkast richt, des te meer je de beschikking krijgt over een warmer geluid.

Waar je ook rekening mee dient te houden bij het aanslaan van je gitaar en opname is, dat je voor de juiste sound ook de juiste keuze dient te maken wat betreft het aanslaan middels nagels, plectrum of vingertoppen.

Het opnemen van een akoestische gitaar geluid vergt een goede overweging. Een microfoon pakken en deze ergens willekeurig plaatsen zal niet het juiste effect naar voren brengen. Tevens dien je ook rekening te houden met de soort gitaar en je manier van spelen.

Conclusie

Het opnemen van een akoestische gitaar geluid vergt een goede overweging.

Een microfoon pakken en deze ergens willekeurig plaatsen zal niet het juiste effect naar voren brengen. Tevens dien je ook rekening te houden met de soort gitaar en je manier van spelen.